Trekornsbröd med solrsosfrö och morot

Trekornsbröd med solrsosfrö och morot (16st)

(ca mått!!)

8dl kokat vatten

hälls över 2-3dl linfrö

(låt stå dra en stund, ca 20 min)

 

3-5dl havregryn

½dl socker

2krm salt

2msk ”brödkryddor”*

3msk oregano

3msk rapsolja

två nävar solrosfrön

½dl potatismjöl

1-2 tsk bakpulver

4dl fint rågmjöl

4dl kornmjöl

4dl grovt rågmjöl

1 riven morrot

Brödkryddor = en mix från santamaria med färnkål, anis och kummin

Blanda ihop, kryddorna först och mjölet sist, och låt dra en stund, så kryddorna sätter sin prägel. Desto längre, desto mer smak får brödet, jag lät det stå under tiden jag åt middag, det var kanske 40 minuter.

 

Blanda i mer mjöl när det dragit en stund, så att smeten inte klibbar. Om den inte gör det behövs det inte mer mjöl. Knåda degen på mjölat bord. Dela upp i ca 16 bitar och rulla till bullar som sedan plattas ut och läggs på plåten. På hälften av dem tog jag även sesamfrån på översidan och lite vatten så de sätter sig, de ”bullarna”* fik en godare yta tycker jag.

 

200 grader ugn i 30 minuter. Stäng sedan av värmen och låt de dra lite på eftervärmen innan de tas ut och läggs på galler.

 

Jätte gott att serveras med hemmagjord apelsinmarmelad** =)

 

Lycka till!

 

*Observara att det inte jäser eftersom jag inte har jäst i o att det dörför inte är runda normativa bullar utan mer som platta bröd.. som är är i mjukheten med grovt rögbröd i mitten som man ändå kan dela som bullar.

 

**Jag har även laggt upp recept på hur man gör egen Apelsinmarmelad =)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0