Sojamjölk på 5 min!



Herregud alla veggisar där ute! Varför gå o köpa dyr vattnig sojamjölk när man kan göra egen på 5 minuter?!

Jag skulle åka långresa på tåg i fredags och tänkte att "Nu ska jag unna mig och köpa köppt sojamjölk" (alla veganers ursäkt till att inte göra den själv är att det inte är gott) så tänkte jag att jag kunde ha det på tågresan. Sätter mig på tåget o lutar mig bak. Nu ska jag öppna den där mjölken. Skakar om, dricker Och Jisses Vad jag blir Besviken!! det smakar ju vatten!! så har man gått runt o gjort egen mjölk o hört alla andra säga att det inte är lika gott o att det är därför de inte gör egen mjölk!! Nu testar jag göra reklam för att göra egen mjölk på nytt: TESTA innan ni säger något, ni måste iallafall testa! Ett paket sojamjölk kostar 17KR (iallafall det jag köpte i fredags från go green) ett paket sojamjöl 250gr kostar 12KR (på city gross) varav man bara behöver 2dl / liter mjölk. = MYCKET BILLIGARE! Så Hallå alla studenter som vill ha go mjölk, titta hit!!

Blanda
2dl sojamjöl med
2dl kallt vatten i en skål.

koka upp 8dl vatten(så det sammanlaggt blir en liter).
Rör ner sojamjölspadet i det kokande vattnet. Rör om. Låt koka på medelvärme i 5 minuter. Ställ av. Tillsätt lite salt o smaka av med rårösocker (behövs det inte så mycket av, nån tsk) eller annan sötma. Jag brukar tillsätta lite sirap (1msk + 1msk vanligt socker), men det är inte så nyttigt. Fruktsocker är alltid bättre, så jag ska testa med dadelsirap nästa gång.

Vipps! så har du färdig mjölk! =D Gud vad lätt det kan vara! Häll ner det i en glasbehållare och Låt svalna innan du ställer in i kylskåpet annars skär den sig. Den kommer dock skära sig lite ändå men det är bara ett skaka om, precis som köppt mjölk, innan du serverar. Hållbrheten är ca 5 dagar =).

Volla! supergod drickbar mjölk!

Kommentarer
Postat av: Maggan

Du är så duktig syrran! =) Blivit en riktig kock på sistone! ;) Pusss!

2010-03-10 @ 08:28:56
Postat av: Emy S

Jag ska testa! ;)

2010-04-14 @ 21:31:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0