Apelsinmarmelad



Vem har sagt att man måste Köpa marmelad om man vill ha det?? Inte är det svårt att göre heller inte, nä det tar bara lite tid, men sen har man ifosej marmelad det närmsta halvåret! Det tar några timmar, beroende på om man gjort det innan eller inte. För min morfar tar det två timmar, för mig tar det längre tid. Skillnaden ifosej är att jag inprovisoriskt tog till med min stvmixer o han har en mal kvarn. Here we go!!

1kg tunnskaliga apelsiner (eller tjockskaliga o ta bort det mesta av det vita för det är bäskt o inte gott, det är ju ganska svårt o veta om apelsinrna är tunnskaliga eller inte)
(1 citron om man vill, eller bär, eller en morrot, eller chilly, använd fantasin!)
1 dl vatten (om apelsinerna är tora kan man ta upp till en dl vatten till men om de är saftiga behövs bara en dl.)
1-2 kg socker (brukar behövas mer socker än man tror, sockret funkar som konservering också)
2-3 tsk citronsyra

Tvätta frukten väl i varmt vatten. Skär den i klyftor (och ta hellst bort det vita på insidan av skalet)
Mal på hög hastighet (som sagt så använder jag stavmixer o man får ta det försiktigt med lite i taget).
Häll ner i en kastrull. Tillsätt vatten och koka i ca 15 minter under lock. Rör ner sockret och koka utan lock i 20-25 min. Smaka av, men tänk på att den smakar sötare under tiden marmeladen kokar än när den är färdig. Ta upp några teskedar marmelad och lägg i en liten skål, i den blandar du i citronsyran. Häll sedan ner marmeladen med citronsyran i resten av marmeladen igen. Låt koka en stund till. Prova om marmeladen är färdig genom att klicka ut lite på ett fat och skär i den. Om marmelaen inte rinner ihop igen är den färdig. Om marmeladen rinner ihop behöver den dock några minuter till.

Lycka till! =)

Säg gärna till hur det gått för er! Eller varför inte dela meder av kombinationer av smaker med olika fruker, grönsaker eller kryddor! ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0