Dagens tipps! Ingefära

Jag har till min stora fördel en mor som är föredetta kock med en gränslös fantasi! Detta tippset är kanske inte helt nytt för vissa, men för mig var det. I söndags åt jag nämligen middag hos min mor som gjorde en otroligt god sallad med Ingefära i! skalad, riven ingefära. Helt genialiskt! Super gott enligt mig!


Salladen bestod på ett ungefär av:
-riven vitkål
-rvven morrot
-riven ingfära
-tärnad paprika
- russin
-pumpafrön
Lite valnött olja,pressad citron, salt,socker,salladskrydda,
chilepeppar,nötter ska läggas till i receptet ;-)



Ingefära är som många säkert känner till bra mot förfyldning och är därför bra att äta nu på vintern. Varför det är bra mot förkyldning är fär att denna rotväxt innehåller ämnet zingeron som är antiinflamatoriskt. " Ingefära stimulerar andning och blodcirkulation i hjärnan och kan därigenom även reducera smärta vid huvudvärk." läser jag på ortblomman.com. Där skriver dem äver att ingefära sprider sig på samma sätt som potatis och att man kan plantera en liten stump ingefära unter jord så kommer det komma upp skott med blommor över jorden och med ingefära under. Spännande tycker jag, et är något man skulle tästat i en lite större kruka. Man kan även läsa om att inefära stimulerar magsäcken och motverkar illamående och att det även motverkar åksjuka. Spännande.

Man kommer aldrig sluta läsa sig nya saker! Vilken tur va!

cha!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0