pepparkaks cheesecake

När jag var på vegomässan i stockholm möttes jag av en julig variant av vegansk cheesecake! helt underbart! Är det inte dax för att ha annan efterrätt på julbordet än risgrynsgröt?? Jag tycker det! Jag ska själv göra denna kakan och överraska mina köttis-släktingar med och visa hur goda veganska kakor man kan göra och dessutom på ett enkelt vis! vips så är det klart!!

I vanliga fall när jag gör cheesacake brukar jag pressa i en citron i, men nu till julen och till pepparkakssmaken ska jag testa ha en apelsin i istället. Ved tror ni om det? Jag tror med högsta sannolikhet att detta kommer bli väldigt uppskattat!!

Jag vet att det är supertråkigt att läsa ett recept utan att frestas av en bild till, men jag har ine bakat och fixat än så jag har heller inte kunnat ta bilder än, men jag kan lova er att jag ska vara i farten med min kamera!

lycka till med matlagandet och bakandet bland all julförberdelser!

Här kommer receptet:


350 gram mjuk tofu
1-1½ dj sojamjölk
1-1½ dl socker
1 tsk vaniljextrakt eller färsk vanilj!
½ dj sirap
pepparkakor


Krossa pepparkakorna ( blanda eventuellt i någon matsked vatten) och lägg som bottnen i en form med avtavbara kanter. Jag har ingen form med avtagbara kanter och brukar istället dela kexen ställa öängst med kanten om man har en kantig form(det blir lige fräsigt och snyggt) eller smula kex och trycka upp mot kanterna om man har en rund kakform.
Värm ugnen till 175 grader . Ta fram matberedaren eller en stavmixer oxh mixa tofu, sojamjölk, socker, vaniljsmak och sirap. Mixa till det är lent och fint så man kan hälla smeten i kakformen. Baka i ugnen i 30 minuter och låt den sedan svalna vid exempel ett fönster innan man ställer den i frysen för ordentlig nedkylning.

Smaklig kakstund!


Lycka till och god vegojul allihopa!

Kommentarer
Postat av: Anonym

det där med att ha apelsin i jul-cheescaken blev supergott!! =) borde testas av alla! passade dessutom skitbra att servera kiwi till <3

2010-03-09 @ 21:24:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0